Kolonie z Caritas 2015 | Caritas Diecezji Warszawsko-Praskiej

Kolonie organizowane przez Caritas Diecezji Warszawsko-Praskiej w 2015 roku

Spotkanie pokolonijne 2015

05 wrześnie 2015 roku, na terenie ogrodów przy ul. Kawęczyńskiej 49, odbyło się spotkanie pokolonijne w Caritas Diecezji Warszawsko – Praskiej. Uczestniczyło w nim około 200 uczestników kolonii wraz z opiekunami. O godzinie 10.00 rozpoczęto mszą święta, którą sprawowali: zastępca dyrektora Caritas DWP ks. Andrzej Kowalski i ks. Konrad, który przyjechał z Białorusi. To spotkanie w pierwszej kolejności jest dziękczynieniem Panu Bogu za dar wypoczynku. Dla wielu dzieci był to jedyny wyjazd wakacyjny. W tym roku udało się zorganizować turnusy kolonijne: w Piaskach koło Krynicy Morskiej, Ostrowie koło Karwi, Darłowie, Łącku, Wierzchach i Hrubym Wyżnym koło Zakopanego. Podziękowania za włożony trud i bezinteresowną pomoc w organizacji wyjazdów kolonijnych zostały złożone także na ręce kierowników i wychowawców. Nie zostało pominięte także zaangażowanie kierowców, którzy szczęśliwie dowieźli dzieci na miejsce, obsługi pensjonatów, darczyńców znanych i tych bezimiennych, dzięki którym możliwa była organizacja kolonii oraz innych ludzi dobrej woli. Po części oficjalnej:  czterdziestominutowy występ iluzjonisty, pokaz możliwości pojazdów strażackich, miasteczko ruchu drogowego policji. Kto był tym mniej zainteresowany mógł pojeździć na kucyku albo poskakać w jak zwykle obleganym dmuchanym zamku.  Oczywiście przez cały czas trwania spotkania można było skosztować  coś słodkiego, a kulminacją kulinarną były lody. 12►    ...

27.06 – 09.07.2015 – Łącko

Kolonie letnie Grupa 43 dzieci z Parafii św. Hieronima w Starej Miłosnej z wychowawcami i  Ks. Proboszczem Stanisławem Popis przebywała w dn. 27.06. – 09.07.2015  na kolonii w Łącku k. Jarosławca. Było super cudnie. Bóg zapłać : – wychowawcom: s. Marioli Lerch, Katarzynie Mąka, Karolinie Bartoszewicz,  Jackowi Bilskiemu                          i Mariuszowi Szot.                                     W czasie kolonii była codzienna Msza święta oraz następujące atrakcje:          – wycieczki do Ustki, Jarosławca i do Doliny Szarlotty (ZOO);           – płynęliśmy statkiem „Viking” po Bałtyku;          – pływaliśmy żaglówką po Jeziorze Wicko;          – kąpiele w Bałtyku i Jeziorze Wicko;          – spacer brzegiem Bałtyku;          – codzienne lody;        –dyskoteki z przebraniami ( prezentacja grup, fryzur i makijażu);         – pieczenie kiełbasek na ognisku;       – gry i zabawy na świeżym powietrzu;        – pogodne wieczory (biblijny, malowanie sztandaru grupy; – 1 z 10, różne konkursy);         – festiwal piosenki;      – chrzest kolonijny;    – nauka śpiewu piosenek;    – olimpiada kolonijna;      – oraz inne ciekawe atrakcje. Bóg zapłać wszystkim ofiarodawcom, dzięki którym pobyt dzieci na kolonii  mógł być...

29.06 – 12.07.2015 – Muszyna

Do Muszyny przyjechaliśmy w całkiem dobrych humorach. Nie przeszkadzał nam pobyt w ciasnym autobusie. Dzieci pokazały, że bez internetu także można się dobrze bawić. Tego dnia byliśmy już nieco zmęczeni, ale humory dopisywały, do późnego  wieczora, gdy zasnęliśmy. Pogoda mam dopisuje. Pierwszego dnia pobytu,  zdobyliśmy górę Baszta i zwiedziliśmy ruiny muszyńskiego zamku. Kolonie są współfinansowane  ze...

29.06 – 12.07.2015 – Krynica Morska

Dzień I Wyprawa kolonii Caritas z Gocławia na Mierzeję Wiślaną do miejscowości Piaski. Po posiłku przywitanie z morzem . Mieszkamy w ośrodku Edukacji Ekologicznej – najdalej wysuniętym na wschód obiekcie w Piaskach. Dzień II „Jadalnia w czterech odsłonach – przestronnie a przede wszystkim smacznie”. W trakcie posiłków mamy możliwość oglądanie migrujących grup dzików. Tego dnia starsze grupy podejmują zadanie dotarcia do granicy państwa Polskiego, która to granica jest również granicą UE. Dotarli – dowodem są zdjęcia. Idąc z mapą poznawali charakterystyczne dla Mierzei Wiślanej ukształtowaniem powierzchni: wydmy i duża różnica poziomów. Najmłodsze dziewczynki wraz z wychowawcą poszły do parafialnego kościoła w Piaskach. Zapoznały się z jego historią i zdjęciem zrobionym na jego tle włączyły w historię swojego życia!. Perełką naszego ośrodka jest widok z ławeczki pod sosną na Zalew Wiślany z panoramą Zamku i Katedry we Fromborku. Podsumowaniem dnia był „pogodny wieczór”. Dzień III Oficjalne otwarcie sezonu plażowego: Pełny zestaw ratowników Rozmowa na temat bezpiecznej kąpieli Prezentacja sprzętu ratowniczego… i plażowanie przeplatane kąpielami. O to chodzi nad morzem: Jod w wersji naturalnej Słone, hartujące kąpiele Słońce pomagające w zdobywaniu witaminy D i pokrywające bursztynowym kolorem nasze blade ciała. Po smacznym obiedzie sjesta i zbieranie sił na wieczorną dyskotekę. Dyskoteka miała charakter zapoznawczy: Zapoznawano się z różnymi stylami tańca Diagnozowano repertuar DJ Upalny dzień odchodził w malowniczej scenerii co widać na ostatnim zdjęciu. Dzień IV Słońce „nie odpuszcza” – korzystamy z tego dołączając do plażowania piłkę plażową, swobodne budowanie „grajdołków” oraz pozowanie do ciekawych zdjęć: Najmłodsza grupa dziewcząt – „syrenki” Starsza grupa dziewcząt – piłka plażowa Corral młodszych chłopców A słońce „maluje” nas dalej. Tradycyjna sjesta poobiednia a po niej...

12.07 – 25.07.2015 – Krynica Morska

Dzień I Wyruszyliśmy w podróż w nieznane do Krynicy Morskiej – Piaski. Podróż przebiegła w milej atmosferze, dzieci zawierały nowe znajomości. Dotarliśmy do upragnionego celu: Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Piaskach. Zakwaterowaliśmy się w pokojach. Wyruszyliśmy na pierwszy spacer nad morze. Po obiadokolacji wyruszyliśmy do kościoła, aby podziękować panu Bogu za szczęśliwą podróż podczas Mszy świętej. Dzień II Pierwszy dzień pobytu rozpoczęliśmy poranną gimnastyką, w której dzieci bardzo aktywnie uczestniczyły. Po śniadaniu wybraliśmy się na spacer po okolicy i do portu. Słodkim akcentem kończącym nasz spacer  były lody i gofry. Odbył się tez pierwszy mecz piłki nożnej. Zostały przeprowadzone zajęcia podczas których każdy mógł wyrazić swoje uczucia i uczyliśmy się jak szanować uczucia innych. Zostały również wybrane nazwy grup, herby i okrzyk. Po zakończonej pracy każda grupa zaprezentowała swoje prace. Dzień zakończyliśmy dyskoteką. Dzień III Dziś oficjalnie otworzyliśmy sezon plażowania. Pan ratownik przeprowadził rozmowę na temat bezpiecznych kąpieli. Odbyły się pierwsze kąpiele pod czujnym okiem pana ratownika i pań wychowawczyń oraz plażowanie i zabawy na plaży. Po południu odbyły się zajęcia muzyczne, podczas których nauczyliśmy się piosenek kolonijnych z gestami. Dzień zakończyliśmy filmem pt. ,,Dzieło Caritas-Świadectwo miłości”. Dzień IV Dzień rozpoczęliśmy od wyjścia na plażę, gdzie mieliśmy spotkanie z żołnierzami z grup rekonstrukcji historycznych. Po smacznym obiedzie udaliśmy się na rekonstrukcję zakończenia II wojny światowej. Obserwowaliśmy walkę pomiędzy żołnierzami rosyjskimi i niemieckimi. Wszyscy uczestniczyliśmy w zajęciach sportowych na świeżym powietrzu. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w konkursie plastycznym pt. ,,Karykatura kadry kolonijnej”. Następnie odbyły się zabawy ruchowe. Dzień zakończyliśmy wspólną modlitwą. Dzień V Dzisiaj udaliśmy się na całodniową wycieczkę do Trójmiasta, gdzie zwiedzaliśmy i oglądaliśmy: w Gdańsku: Stare Miasto, Fontannę Neptuna, Kościół Mariacki, spacerowaliśmy przy brzegu rzeki Motława w Sopocie: fragment...

13.07 – 26.07.2015 – Muszyna

Turnus  kolonijny w Muszynie jest tak wypełniony atrakcjami, że na artykuł musimy poczekać do przyjazdu dzieci z kolonii. Jedyne, co udało się uzyskać to kilka zdjęć, które ukazują dzieci przy źródełku Józef oraz w ogrodzie Sensorycznym. Chwila skupienia w kapliczce wotywnej „Matki Bożej w Grocie”, a potem spacer do rynku w Muszynie. Bardzo duże wrażenie zrobiła na dzieciach  Kopalnia Soli Bochnia. Na ostatnim zdjęciu: wieczorne zajęcia opiekunów. Kolonie są współfinansowane  ze środków Gminy...

13.07 – 26.07.2015 – Ostrowo

Serdecznie pozdrawiamy z II Turnusu kolonii letniej w Ostrowie. Cieszymy się dobrą pogodą, życzliwością Kaszubów i realizujemy kolonijny program: Wakacyjna przygoda z Caritas – idealny wolontariusz. W załączeniu przesyłamy kilka zdjęć z pierwszych dni kolonii. Witamy już w jedenastym dniu. Załączamy zdjęcia z drugiego tygodnia naszej kolonii. Pogoda sprzyja, zdrowie oraz humory także, a my korzystamy z tych darów i czujemy Bożą opiekę nad nami. W ostatnim tygodniu zwiedziliśmy Ziemię Pucką, półwysep Helski i Trójmiasto. Projekt jest współfinansowany ze środków otrzymanych z Miasta...

13.07 – 26.07.2015 – Darłowo

Dzień 1 W poniedziałek, 13 lipca o godzinie 6 rano  spotkaliśmy się pod kościołem M.B. Królowej Polski w Otwocku. Zapakowaliśmy bagaże i wyjechaliśmy w wielogodzinna podróż nad morze. Do Darłowa dojechaliśmy o godz. 17 i od razu czekał na nas pyszny obiad. Po rozpakowaniu toreb poszliśmy na spacer, żeby poznać teren szkoły i Darłowo. Dzien 2 Wtorek zaczęliśmy od śniadania, potem na piechotę poszliśmy nad morze. Był to długi, ok. godzinny spacer, ale spotkanie z morzem wynagrodziło nam zmęczenie. Było za zimno na kąpiel, ale opalaliśmy się i moczyliśmy nogi. Po obiedzie mieliśmy czas na wymyślenie nazw dla wszystkich grup i przygotowanie krótkiego występu. Po kolacji każda grupa przedstawiła swoją nazwę, krótką prezentację o sobie i plakat. Potem było wspólne śpiewanie i dyskoteka. Dzień 3 Środa przywitała nas słońcem i wiatrem. Pierwszy i najważniejszy punkt dnia to wyjazd na plażę. Tym razem można było się kąpać i większość kolonistów skorzystała z tej możliwości. Był tez czas na zabawy z chustą Klanzy i piłką plażową. Popołudnie przeznaczyliśmy na odpoczynek i gry oraz zabawy sportowe. Przed kolacją odmówiliśmy wspólnie różaniec. Po kolacji najstarsze grupy chłopców i dziewczyn, wraz z wychowawcami, brały udział w podchodach, młodsi koloniści grali w piłkę i tańczyli na boisku. Dzień 4 Czwartek rozpoczęliśmy od kąpieli w morzu. Potem mieliśmy konkurs rzeźb z piasku, zabawy z chustą i oczywiście opalanie. Po obiedzie były zajęcia Historyk – szukanie ciekawych informacji o Darłowie, potem prezentacja efektów poszukiwań. Dzień 5 W piątek zmieniliśmy plan dnia – rano zostaliśmy w szkole. Przed obiadem grupa V zorganizowała drogę krzyżową na terenie szkoły. Po wcześniejszym obiedzie pojechaliśmy na plażę i mieliśmy chrzty kolonijne. Wieczorem odbył się...

25.07 – 07.08.2015 – Krynica Morska

Dzień pierwszy: O 6:40 wyjechaliśmy z Halinowa. Podróż minęła nam bezpiecznie, w miłej atmosferze. Dzieci miały okazję do zapoznania się bliżej ze sobą. Pomimo niepogody i korków na drogach wszyscy byli uśmiechnięci i gotowi na przygodę. Do ośrodka dojechaliśmy około godziny 14:30, zakwaterowaliśmy się i zjedliśmy obiadokolację. Wieczorem przywitaliśmy się z morzem. Dzień drugi Po smakowitym śniadaniu uczestniczyliśmy we Mszy Świętej w kościele pw. Matki Bożej Gwiazdy Morza. Podczas późniejszego spaceru po miejscowości Piaski spotkaliśmy rodzinkę dzików. Wszyscy mogliśmy też kupić pamiątki, wysłać kolorowe pocztówki, zjeść pyszne lody i gofry. Po południu skorzystaliśmy z lepszej pogody i poszliśmy na plażę. Wieczorem spotkaliśmy się w świetlicy. Poznaliśmy położenie geograficzne naszej miejscowości, formy ukształtowania terenu oraz występujące formy ochrony przyrody. Uczyliśmy się także tańczyć „belgijkę” a dzień zakończyliśmy wspólną modlitwą. Dzień trzeci Po obudzeniu i zjedzeniu śniadania zajęliśmy się porządkowaniem naszych pokoi. Następnie korzystając z ładnej pogody udaliśmy się na plażę, gdzie zbieraliśmy muszle i kolorowe kamyki. Po obiedzie ponownie poszliśmy na plażę, gdzie ratownicy WOPR przeprowadzili krótkie szkolenie na temat zasad bezpiecznych kąpieli wodnych. Mimo zimnej wody znalazło się kilku odważnych pływaków. Podsumowaniem dnia było spotkanie w świetlicy, gdzie poznaliśmy historię miejscowości Piaski. Dyskutowaliśmy także o tym kim jest wolontariusz. Dzień czwarty Dziś rano po śniadaniu pojechaliśmy do Malborka gdzie razem z panią przewodnik przenieśliśmy się w czasie do średniowiecza. Widzieliśmy wiele pięknych obrazów, rzeźb i komnat. Wiemy już także jak wyglądał dzień z życia Krzyżaka. Dziewczynkom najbardziej podobały się zatopione w bursztynie owady oraz wykonana z niego biżuteria. Natomiast chłopcy zafascynowani byli zbrojami oraz bronią sprzed 600 lat. Dla utrwalenia wiadomości wszyscy wieczorem obejrzeliśmy film o historii Malborka a...

27.07 – 09.08.2015 – Hrube Wyżne

” Wolontariat jest Trendy” to hasło przyświecało dzieciom i wychowawcom odpoczywającym na koloniach w Cyrhli koło Zakopanego. Poprzez zabawę kadra przekazywała kolonistom informacje dotyczące wolontariatu i dobroczynności.  Dzieci oczywiście wszystko wiedziały, dlatego zabawa była przednia. Niektóre dzieci i wychowawcy byli na koloniach po raz pierwszy a więc chrzest kolonisty i wychowawcy był wielkim uroczystym dniem na naszym wyjeździe. Korzystając z uroków miejsca w którym byliśmy codziennie chodziliśmy na spacery poznawać bliższą i dalszą okolicę. Mogliśmy wziąć udział w Tour de Pologne, dzieci tak bardzo dopingowały kolarzom, którzy przejeżdżali tuż obok nas. Czerwone chusty Caritas powiewały na wietrze. Byliśmy również świadkami inscenizacji z okazji 71 lecia rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego, nasi koloniści zostali zaproszeni do pierwszych rzędów, a w nagrodę za fantastyczne zachowanie mogliśmy zrobić zdjęcie z aktorami. Wychowawcy cały czas zadawali sobie pytanie, skąd w dzieciach tyle energii, przecież po tak długim spacerze powinny być zmęczone, a tu wręcz przeciwnie ich energia zaskakiwała pewnie i ich samych. Nasi mali wolontariusze w koszulkach z napisem „czyste Tatry” wzbudzili wielkie zainteresowanie w Dolinie Kościeliskiej…. „Szanujemy przyrodę proszę Pani”- mówiła mijającym nas turystom 8 letnia Jessica. Pojawiło się również dużo talentów na naszym wyjeździe: najwięcej zaobserwowaliśmy piosenkarek, malarek, tancerek i super piłkarzy w piłkę nożną i siatkowąJ to pozwalało nam każdego dnia zaskakiwać dzieci nowymi zabawami, w których bardzo chętnie brały udział. Największą frajdą dla dzieci był oczywiście basen i lody, ale kto z nas nie lubi takich atrakcji. Bardzo się wszyscy polubiliśmy i żal nam było wracać do Warszawy. Będziemy czekać na następne wakacje z niecierpliwością. 12► Projekt jest współfinansowany ze środków otrzymanych z Miasta Stołecznego...

26.07 – 08.08.2015 – Wierzchy

Sprawozdanie z Kolonii w Wierzchach 26.07 – 8.08 Kolonia integracyjna Białoruś-Polska w Wierzchach. Tego przedsięwzięcia podjęła się s. Teresa Mucha przy współpracy wychowawców obydwu krajów. Tytułowym hasłem były słowa: „Wakacyjna przygoda z Caritas” – Idealny Wolontariusz. Każdego ranka na apelu zapowiedź dnia, zadanie do wykonania z uwzględnieniem cechy wolontariusza. 27 – 28.07 Zajęcia zapoznawcze z historią terenu, sporządzenie map wędrówek, plastyczne prace i reprezentacje na pogodnym wieczorze. Spływy kajakowe poprzedzone instrukcją Ks. Dyrektora. Na kąpielisku pracownicy WOPR-u zorganizowali rowery i kule wodne oraz grilla. Pod okiem wychowawców były organizowane różne gry, zabawy typu: taniec-belgijka, tunel, menuet, trampolina, tyrolka, kalambury, siatka wodna z balonami oraz różnego rodzaju rozgrywki by zaangażować wszystkich uczestników kolonii. 2.08 Odbył się tzw. chrzest kolonijny, który to po pokonaniu przeszkód, spotkaniu z królową pasującą uczestnika na ucznia Chrystusa, doprowadził do pokropienia wodą oraz otrzymania znaczka Caritas. 3.08 Wycieczka do Torunia. Grupa podzielona ze względu na język. Przewodnik przez tłumacza w fantastyczny sposób przekazywał 775-letnie sławne dzieje tego miasta i certyfikatem imiennym to potwierdzał. Drugim punktem było Muzeum Piernika – jedyne w Europie, gdzie w średniowiecznej Piernikarni koloniści uczyli się dawnym sposobem pierniki czynić, a te zrobione na pamiątkę ze sobą mogli zabrać. Ogromnym zainteresowaniem i udziałem wszystkich cieszyła się Olimpiada Sportowa. Uroczyście rozpoczęta zapaleniem znicza, wciągnięciem flag na maszt przy śpiewie hymnów narodowych przebiegała cały dzień. Wieczorem podsumowanie, wyłonienie zwycięzców, medale, nagrody dla wszystkich. Kolonie zakończono 8.08 – podziękowaniem dla tych, którzy pomogli nam przeżyć te wspaniałe dni. Zadanie publiczne Wspieranie oświaty polonijnej w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz organizowania kolonii i innych form letniego wypoczynku dzieci i młodzieży” współfinansowane ze środków otrzymanych z Ministerstwa Edukacji...

07.08 – 20.08.2015 – Krynica Morska

Dzień I I wreszcie nadszedł upragniony i wyczekiwany dzień wyjazdu na kolonie nad morze. Od rana świeciło piękne słońce. O godzinie 7.00 spotkaliśmy się przed Kościołem św Kazimierza Królewicza w Kobyłce. Podzieliliśmy się na grupy, spakowaliśmy bagaże, pożegnaliśmy się z rodzicami i pełni optymizmu wyruszyliśmy w drogę. Na miejsce przyjechaliśmy około godziny 14.00, zakwaterowaliśmy się i poszliśmy przywitać się z morzem.Po obiadokolacji odbyliśmy pierwszy spacer po miejscowości. Wieczorem rozpoczęliśmy kolonie uroczystym apelem. Dzień II Obudziliśmy się wyspani i w znakomitych nastojach. Za oknem świeciło piękne słońce. Dzień zaczął się od gimnastyki, w której bardzo chętnie wzięli udział wszyscy koloniści. Po śniadaniu zapoznaliśmy się z topografią terenu i wykonaliśmy w grupach mapę okolicy. Po południu poszliśmy wreszcie na plażę, aby pod okiem ratownika zażywać morskich kąpieli. Po kolacji odbył się wieczorek zapoznawczy zakończony pierwszą i mamy nadzieję , że nieostatnią dyskoteką.  Dzień III I juz trzeci dzień kolonii. Dzisiaj obudził nas deszcz,  ale i tak  byliśmy  w świetnych humorach. Najważniejszym punktem dzisiejszego dnia było uczestnictwo we Mszy św. w pobliskim kościele. Potem poznawaliśmy historię miejscowości. Dotarliśmy do najstarszego  mieszkańca Piasków, dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek o okolicy dzięki naszej dociekliwości. Następnie podzieliliśmy się zdobytą wiedzą z wszystkimi kolonistami. Gdy poprawiła się pogoda poszliśmy na plażę a wieczorem rozwijaliśmy sprawność fizyczną. Dzień zakończyliśmy modlitwą. Dzień IV Hurra, wróciła piękna pogoda. Dzisiaj wybraliśmy się kolejką do Krynicy. Weszliśmy na latarnię morską, spacerowaliśmy  po mieście. Po południu odpoczywaliśmy na plaży i kapaliśmy się w morzu. Wieczorem odbył się wieczorek poetyki, na który  każdy kolonista miał przygotować wiersz o tematyce morskiej. Okazało się, drzemią w nas nieodkryte talenty. Na koniec dnia śpiewaliśmy piosenki przy wtórze gitary. Cóż...