Dlaczego warto sporządzić testament?

Liczba Polaków sporządzających testamenty jest niewielka. Powodów jest kilka. Najważniejszy dotyczy faktu, iż dokument ten, nazywany często aktem ostatniej woli, utożsamiany jest ze śmiercią albo z nieuleczalną chorobą. W społeczeństwie panuje przekonanie, że testament piszą wyłącznie osoby starsze, wybierające się „na tamten świat”. Co więcej, napisanie testamentu wydaje się być czynnością bardzo skomplikowaną i drogą. Jeśli nawet chcemy sporządzić taki dokument, nie wiemy, jak się do tego zabrać, co w nim zawrzeć oraz jak sprawić, aby był ważny. Kampania Dobry Testament obala wszystkie te mity i pokazuje, że napisanie testamentu jest niezwykle łatwe i bardzo potrzebne. I nie dotyczy jedynie seniorów, ale przede wszystkim ludzi młodych. I że nie jest to dokument, po napisaniu którego – jak niektórzy twierdzą – szybciej się umiera. Testament to nic innego jak rozporządzenie swoim majątkiem na wypadek śmierci. To element planowania spadkowego, które na Zachodzie znane jest od lat.

Poprzez kampanię chcemy ponadto pokazać, jak pisze się dobry testament. Czyli taki, w którym w pierwszej kolejności dbamy o swoich najbliższych, a kiedy ci będą już zabezpieczeni, myślimy też o organizacjach pozarządowych i instytucjach kultury, które możemy wesprzeć, zapisując im w testamencie część swojego majątku.

Dzięki takiemu zapisowi, niezależnie od jego wysokości, nie tylko pomagamy organizacjom i instytucjom zmieniać świat na lepsze ale, co ważniejsze, pozostawiamy cząstkę siebie dla potomnych.


Rodzaje testamentów

1. Testament holograficzny – to w całości własnoręcznie napisany testament, który musi być opatrzony datą i podpisem. Tylko tak sporządzony dokument posiada moc prawną. Testament holograficzny ma jednak wady. Po pierwsze, często zdarza się, że miejsce jego przechowywania jest znane tylko spadkodawcy. W razie jego śmierci, może się zatem okazać, że nikt nie wie o istnieniu testamentu albo wie o nim tylko jedna osoba, która niezadowolona z jego treści postanawia go zniszczyć albo nie ujawniać miejsca jego przechowywania. Zdarza się ponadto, że ważność testamentu holograficznego jest po śmierci spadkodawcy podważana przez członków jego rodziny. Jeśli osoby te dowiodą, że dokument został sfałszowany, napisany pod wpływem groźby albo w stanie, wyłączającym świadome i swobodne podjęcie decyzji lub pod wpływem błędu, testament uznaje się za nieważny. 2. Testament notarialny – testament sporządzony w obecności notariusza. Wydaje się być o wiele pewniejszy, gdyż notariusz zadba o to, aby w dokumencie tym była jak najlepiej wyrażona wola spadkodawcy i aby nie zawierał on błędów prawnych. Taki testament jest ponadto bardzo trudny do podważenia i co najważniejsze, przechowywany jest przez notariusza, co wyklucza jego zginięcie lub zniszczenie. Na życzenie spadkodawcy testament może być zarejestrowany w Notarialnym Rejestrze Testamentów. Sporządzenie testamentu nie jest drogie – w zależności od tego, co chcemy w nim zawrzeć, kosztuje od 50 do 150 zł netto.

Para emerytów

Gdzie sporządzić testament?

Jeśli planujemy sporządzić testament holograficzny, wystarczy, że napiszemy go własnoręcznie, a następnie podpiszemy i opatrzymy datą. Do ważności testamentu nie jest wymagana obecność czy podpisy świadków. Aby nie było wątpliwości, iż jest to rozrządzenie na wypadek śmierci, dokument powinien być zatytułowany jako „testament”, a podpis (dane osobowe autora) wypisane czytelnie z podaniem imienia i nazwiska, jeśli nie wynika to z treści testamentu. Taki testament możemy sporządzić w domu, a następnie schować go w bezpiecznym miejscu. Dobrze byłoby, aby o miejscu jego położenia wiedziała choć jedna osoba. Jeśli zdecydujemy się sporządzić testament notarialny, należy wybrać się do dowolnej kancelarii notarialnej na terenie kraju. Umawiając się telefonicznie na wizytę u notariusza, zostaniemy poinstruowani o tym, jakie dokumenty należy przynieść, aby napisanie testamentu nastąpiło szybko i sprawnie. Wykaz kancelarii notarialnych znajduje się na stronie Krajowej Rady Notarialnej w zakładce „znajdź notariusza”.

Testamenty pisano od starożytności. To jest obowiązek wobec rodziny, bo to bardzo ułatwia potem sprawy…

prof. Aleksander Krawczuk

Jak uwzględnić organizację pozarządową w testamencie?

girl-68507_1280Jeżeli rozważamy uwzględnienie wybranej organizacji pozarządowej w testamencie, zanim zdecydujemy się na takie działanie, warto zastanowić się nad kilkoma kwestiami, które pomogą w podjęciu decyzji.

Najpierw zastanówmy się co posiadamy i co ewentualnie chcielibyśmy przekazać w spadku innym osobom lub instytucjom. Najlepiej sporządzić listę tzw. składników majątku takich jak nieruchomości, wartościowe ruchomości (np. samochód, dzieła sztuki, księgozbiór), środki na rachunkach bankowych, wierzytelności, papiery wartościowe.

Wiedząc, co posiadamy, zastanówmy się, komu chcemy przekazać nasz dobytek. Możemy ustanowić jednego (np. siostrę lub brata) lub kilku spadkobierców do całego majątku (np. syna i synową oraz wnuki), jak również zapisać konkretne elementy majątku innym osobom, w tym osobom prawnym (które wówczas będą nazywane zapisobiorcami, a nie spadkobiercami).

W ten sposób, przekazując cały spadek najbliższym, możemy jednocześnie przekazać określoną rzecz lub sumę pieniędzy na rzecz wybranej organizacji pozarządowej. Dla przykładu, przekazując cały spadek córce i synowi, zobowiązujemy ich w testamencie do przekazania wybranej przez nas organizacji pozarządowej konkretnej kwoty, np. 1000 zł. Po naszej śmierci organizacja pozarządowa może żądać od naszej córki i syna wykonania zapisu, a więc wypłaty kwoty wskazanej w testamencie.

Jeżeli chcemy mieć pewność, że nasi spadkobiercy przekażą zapisy odpowiednim instytucjom, możemy powołać wykonawcę testamentu, z kręgu zaufanych nam osób. Taki wykonawca zadba o odpowiednie rozdzielenie majątku spadkowego, będzie nim zarządzał do czasu przyznania poszczególnych elementów spadkobiercom i zapisobiercom (jest to istotne w przypadkach, w których do majątku spadkowego wchodzi przedsiębiorstwo, które musi działać nawet po naszej śmierci) zgodnie z naszym życzeniem.man-838636_1280

Jeżeli nie mamy osoby, której moglibyśmy przekazać nasz majątek, którym najczęściej jest mieszkanie, a nie chcemy, żeby po naszej śmierci przypadł on gminie albo Skarbowi Państwa, warto rozważyć uczynienie spadkobiercom do całego spadku wybraną przez nas organizację pozarządową.

Zachęcam, aby przed podjęciem takiej decyzji udać się do wybranej organizacji, porozmawiać z jej przedstawicielem o naszych planach, dowiedzieć się w jaki sposób nasz spadek zostałby wykorzystany, albo ustalić cel, na który chcielibyśmy, aby pieniądze zostały przeznaczone. Możemy również umówić się z organizacją, że przekażemy jej spadek, a ona do naszej śmierci będzie się nami zajmowała w ustalony przez obie strony sposób.

Jeżeli chcemy mieć pewność, że nasza wola wyrażona w testamencie zostanie uwzględniona i że wszystkie osoby, które wskazaliśmy otrzymają to, co im zapisaliśmy, powinniśmy sporządzić testament w formie aktu notarialnego. Taki testament jest trudny do podważenia. Nie może ponadto zostać ukryty przez osoby, które mają w tym interes (np. osoby, których nie uwzględniliśmy w testamencie) – notariusz przechowuje bowiem oryginał testamentu przez 10 lat w swojej kancelarii, a po tym czasie oddaje go na przechowanie do archiwum ksiąg wieczystych właściwego sądu rejonowego. Istnieje również możliwość zarejestrowania testamentu w Notarialnym Rejestrze Testamentów, tzw. NORT. Rejestracja jest bezpłatna i dzięki temu, po naszej śmierci, bez względu na to ile czasu upłynie od sporządzenia testamentu,  spadkobiercy będą mieli do niego wgląd.

Justyn Reterski, adwokat

Kontakt:

Barbara Walecka

tel. 608 608 448

lub tel. 22 818 05 84  w godzinach 9.00- 16.00

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Numer telefonu(wymagane)

Temat

Treść wiadomości